PERSBERICHT

vrijdag 16 april 2010 11:50

Scania V8 vrachtautoserie – van 500 tot 730 pk – met uitzonderlijke prestaties en unieke styling

Met 3500 Nm en 730 pk heeft Scania’s nieuwe V8 krachtbron hogere koppel- en vermogenscijfers dan welke andere vrachtautomotor ook.

Daarbij zorgen de nieuwe stylingaccenten ervoor dat Scania's prestigieuze V8 modellen op de weg direct worden herkend. Er is keuze uit vier motorvermogens: 500, 560, 620 en 730 pk. Samen met een groot aantal andere innovaties op de nieuwe 730 pk motor tilt Scania XPI de productiviteit van zware vrachtauto’s weer naar nieuwe hoogtes.

In samenhang met de introductie van de nieuwe top-performance motor heeft Scania’s V8 vrachtautoserie (die gebaseerd is op de nieuwe Scania R serie, die uitgeroepen is tot International Truck of the Year 2010) een unieke identiteit gekregen. Deze weerspiegelt de sterke positie die deze modellen onder zowel chauffeurs als transportbedrijven hebben.

“Scania’s V8 trucks hebben hun eigen niche gecreëerd,” vertelt Henrik Henriksson, Scania’s Senior Vice-President voor trucks. “De overgrote meerderheid van Scania's V8 klanten kiezen op rationele gronden voor een V8. Alleen met de prestaties, betrouwbaarheid en inzetbaarheid van een V8 motor kunnen zij hun transporttaken zo efficiënt mogelijk uitvoeren. “De unieke combinatie van uitzonderlijke prestaties, lage verbruikscijfers, een lange levensduur en een grote aantrekkingskracht op chauffeurs staat garant voor een enorme productiviteit. Dit verklaart ook waarom de Scania V8 modellen de hoogste inruilwaarde op de markt hebben. De nieuwe styling bouwt dan ook verder op dit imago. “Hoewel de enorme kracht van de nieuwe R 730 natuurlijk belangrijk is, is het koppelcijfer misschien nog wel veelzeggender. Als je 3500 Nm achter de hand hebt, wordt elke transporttaak leuk om te doen. Alle kans dus dat je de chauffeur met een glimlach op zijn gezicht zijn werk zult zien doen,” aldus Henriksson tot besluit.

High output
De Scania V8 modellen domineren het high-outputsegment van de markt: zij nemen meer dan de helft van het totale omzetvolume in het segment van rond de 600 pk en hoger voor hun rekening. Met vier verschillende vermogenscijfers om uit te kiezen, hebben Scania’s veeleisende V8 klanten nu een grote keus, die geen enkele andere vrachtautofabrikant kan evenaren. En tegen de combinatie van 3500 Nm en 730 pk kan geen enkele concurrent op. Scania's aandrijflijn is aangepast om op deze enorme kracht berekend te zijn. Er wordt standaard een versterkte Scania versnellingsbak gebruikt, die voorzien is van het nieuwe Scania Opticruise (Scania’s automatische schakelsysteem). Dankzij de soepele vermogensafgifte die inherent is aan een V8 motor konden de andere aandrijflijncomponenten grotendeels ongewijzigd blijven.

Modulaire motorenreeks
De nieuwe V8 is volledig geïntegreerd in Scania’s modulaire motorenreeks. De motor is gebaseerd op het modulaire motorenplatform en de technologieën uit Scania’s nieuwste generatie lijnmotoren. Ook heeft deze krachtbron een groot aantal kenmerken en componenten met de al bestaande V8 motoren gemeen. Scania’s principe is om haar producten stapsgewijs te ontwikkelen zodat de andere onderdelen en componenten zo veel mogelijk gebruikt kunnen blijven worden. Dit biedt voordelen voor de klanten, die de zekerheid hebben dat onderdelen snel leverbaar zijn.

Speciale V8 identiteit
Scania V8 bezitters en rijders zijn meestal heel trots op hun voertuig en willen dit graag op verschillende manieren laten zien. Hiervoor worden vaak versieringen en speciale accenten aan de binnen- en buitenkant van de vrachtauto gebruikt. Vanaf september 2010 zullen alle Scania V8 modellen uiterlijke kenmerken hebben waarmee ze zich onderscheiden van de andere Scania’s. Met behulp van deze nieuwe ´identiteit´ kunnen transportbedrijven hun imago verder uitbouwen.

Exterieur

  • Chromen Scanialogo, modelaanduiding en V8-symbool aan de voorkant en chromen omlijsting voor luchtinlaten

  • V8-symbool op zij-skirts

  • Opvallende grille vóór in de kleur Black Brilliant, met speciaal gaatjespatroon

  • Xenon-koplampen (optie) met donkere omlijsting

  • Speciaal gestylde uitlaatpijp met chromen sierstuk aan de linkerkant (i.c.m. aerodynamisch gevormde zij-skirts ter verlaging van de luchtweerstand)

Interieur

  • Sportief gestylde, metalen pedalen met speciale pedaalrubbers

  • V8-symbool op dashboard en instaplijst

  • V8-symbool op afstandsbediening voor centrale deurvergrendling

  • V8-symbool op centraal instrument

  • Stuur in de kleur Piano Black met geribbeld leer en lichtgrijze naden (optie)

  • Stoelen met geribbeld zwart leer, naden met lichtgrijs stiksel en ingestanst V8-symbool (optie)

  • V8-symbool, lederafwerking, lederen armleuning met zwart stiksel en Scania Griffin op deurpanelen (opties)

  • Zwarte V8 vloermat van geribbeld leer, met lichtgrijs stiksel in midden van cabine (optie)

Technologie: Uitgebreide V8 vrachtautoserie die zich kenmerkt door enorme souplesse
Scania's V8 vrachtautomotoren lopen nu van 500 pk tot en met maar liefst 730 pk. De koppelcijfers gaan van 2400 of 2500 Nm tot 3500 Nm, resulterend in een koppel-/vermogensverhouding van 4,8 tot 5,0 - en natuurlijk de enorme souplesse waar Scania om bekend staat.

  • Euro 3: 500 pk 2400 Nm, 580 pk 2700 Nm

  • Euro 4: 500 pk 2400 Nm, 560 pk 2700 Nm en 620 pk 3000 Nm

  • Euro 5: 500 pk 2500 Nm, 560 pk 2700 Nm, 620 pk 3000 Nm en 730 pk 3500 Nm

  • EEV: 730 pk 3500 Nm

De Scania V8 motoren staan er niet alleen om bekend dat zij efficiënt met de brandstof omspringen wanneer zij hard moeten werken, maar ook om hun enorme zuinigheid bij lichte belasting. Omdat er al bij lage toeren een hoog koppel beschikbaar is, kan er extra brandstof worden bespaard door een snelle achterasoverbrenging te nemen. Scania biedt klanten ook de mogelijkheid om hun voertuigen op 100% biodiesel te laten rijden om zo de CO2-uitstoot te verminderen. De motoren zijn zo afgesteld dat zij al bij stationair draaien voldoende koppel leveren om soepel te kunnen wegrijden. Het maximumkoppel wordt al vanaf 1000 omw/min geproduceerd. Het verloop van de koppelkromme bij hogere toeren is goed afgestemd op de stijging van de vermogenskromme zodat de motor bergopwaarts goed aan het gas blijft hangen voor een optimale souplesse. In het hele nuttige toerengebied is sprake van een soepele vermogensafgifte.

Eigen ontwerpen en zelf ontwikkelde technologie
Traditiegetrouw heeft Scania zelf de controle over alle strategische stappen in de ontwikkeling en prestatieregeling. Scania ontwikkelt en produceert niet alleen de motoren zelf, maar ontwerpt ook de motormanagement-, brandstofinspuiting- en emissiesystemen in eigen huis.

Door deze strategische beslissing is gegarandeerd dat aan alle eisen en doelstellingen voor de te leveren prestaties en de brandstofzuinigheid kan worden voldaan. Alle componenten van de aandrijflijn werken goed samen voor een optimaal milieuprofiel, een lange levensduur en een groot bedieningsgemak.

De belangrijkste kenmerken van de nieuwe high-output V8 motor zijn:

  • De motor is onderdeel van Scania's modulaire motorenserie en heeft dus veel componenten gemeen met Scania´s lijnmotoren en andere V8 motoren; dit vergemakkelijkt niet alleen service en onderhoud, maar ook de levering van onderdelen en de training van de monteurs.

  • De motor heeft een traditionele, onderhoudsvriendelijke architectuur met afzonderlijke cilinderkoppen

  • Het blok is gemaakt van CGI-gietijzer (Compacted Graphite Iron) om berekend te zijn op de hogere verbrandingsdruk, zonder dat daarvoor een ‘boete’ betaald is in de vorm van een hoger gewicht.

  • De boring en cilinderinhoud zijn vergroot (gemodulariseerd met de andere motoren).

  • Dankzij de Scania XPI (Extra-high Pressure Injection) common-rail brandstofinspuiting zijn meerdere inspuitingen mogelijk, ongeacht de positie van de nokkenas.

  • De maximale inspuitdruk kan oplopen tot 2400 bar, de gemiddelde bedrijfsdruk is 1800 bar.

  • De cilinderkoppen hebben koeling door middel van oliesproeiers.

  • Dankzij Scania VGT (Variable Geometry Turbocharger), die via een elektrische actuator geregeld wordt, kunnen de laaddruk en turbinesnelheid doorgaans onafhankelijk van de motorsnelheid gevarieerd worden; dit zorgt onder meer voor betere motorreacties bij lagere snelheden en sneller schakelen met Scania Opticruise.

  • Het Scania motormanagement-systeem regelt alle aan de motor gerelateerde systemen op het voertuig, inclusief de emissieregeling, en werkt daarnaast samen met alle andere regelsystemen aan boord van het voertuig.

  • Nabehandeling van de uitlaatgassen door Scania SCR.

  • Voldoet aan Euro 5 en EEV.

Motorenplatform
De nieuwe 730 pk V8 is onderdeel van Scania's nieuwe motorenplatform met common-railbrandstofinspuiting, die in 2007 op de lijnmotoren werd geïntroduceerd. De motor heeft een volledig nieuw ontwerp dat sterker is om een hogere verbrandingsdruk mogelijk te maken. Traditionele Scania kenmerken, zoals individuele cilinderkoppen, een hoog in het blok geplaatste nokkenas, aan de achterkant geplaatste distributietandwielen en de bekende cycloon-oliefilter, zijn echter behouden. Ondanks het nieuwe ontwerp heeft de motor een groot deel van de architectuur en componenten gemeen met Scania´s andere Euro 5 V8-motoren en de lijnmotoren.

De hoek tussen de twee banken van de V8 is nog steeds 90 graden. Dit zorgt voor een goede balans van de motor met gelijkmatige vermogenspulsen en een uiterst soepele vermogensafgifte - soepeler nog dan bij een zes-cilinder lijnmotor van vergelijkbare grootte.

De slag is onveranderd gebleven, waardoor de geometrie aan de onderkant van de motor ook hetzelfde kon blijven. Het grote voordeel hiervan is dat veel componenten van de andere Scania V8- en lijnmotoren konden worden gebruikt. De boring is 3 mm groter, waardoor de cilinderinhoud is toegenomen tot 0,7 liter. De boring is nu hetzelfde als bij de nieuwe lijnmotoren, wat inhoudt dat voor alle 9,3-, 12,7- en 16,4-liter common-railmotoren dezelfde zuigervoeringen, cilinderkoppen, enz. kunnen worden toegepast.

De nokkenassen bevinden zich op dezelfde plaats als voorheen, dat wil zeggen hoog in het cilinderblok, zodat er korte, stabiele klepstoters konden worden gebruikt.  De nokkenassen zijn nieuw en het kleppenmechanisme is vereenvoudigd omdat de pompverstuivers bij commonrail-inspuiting elektronisch worden bediend. Daardoor zijn er geen afzonderlijke klepstoters voor de pompverstuivers meer nodig. De andere componenten aan de bovenkant van de motor, zoals de cilinderkoppen en de klepbediening, zijn grotendeels ongewijzigd gebleven en zijn hetzelfde als bij de lijnmotoren.

Transmissiekenmerken
Dankzij de soepele vermogensafgifte van de V8 kan Scania haar modulaire productsysteem ook in het high-outputsegment volledig benutten. Het feit dat er binnen de hele modellenserie dezelfde componenten worden gebruikt, betekent dat transportbedrijven hun voertuigen precies op hun behoeften kunnen afstemmen.

Vrachtauto’s met de nieuwe high-output V8 hebben een koppeling met enkele plaat en een hogere aanlegdruk. Er wordt een versterkte versie van Scania's range-splitterbak met overdrive gebruikt (12 weg- en 2 kruipversnellingen). De tandwielen hebben een dubbele ‘shot peening’ gekregen en kennen een gewijzigde tandwielgeometrie. Het maximumkoppel is in de hoogste drie versnellingen beschikbaar, waardoor de souplesse bij weggebruik optimaal is. Het koppel is in de lagere versnellingen met 5-6% verlaagd, maar is nog steeds hoger dan dat van alle andere motoren op de markt.

De nieuwe V8-motor wordt uitsluitend aangeboden in combinatie met Scania Opticruise, dat in twee uitvoeringen leverbaar is: een volledig geautomatiseerde versie en één met koppelingspedaal; beide systemen zijn voorzien van de aangepaste software die recent geïntroduceerd is. De Scania Retarder is als optie leverbaar. Ondanks het hoge vermogenscijfer van de nieuwe V8 kan er, net als bij de lijnmotoren, voor een groot aantal toepassingen een efficiënte achteras met enkele reductie worden toegepast om vermogensverliezen tot een minimum te beperken en zo zuinig mogelijk te rijden.

Scania V8, Power in Style.